Rośnie popularność gruzińskiego wina

Rośnie popularność gruzińskiego wina

Pozycja gruzińskiego wina w Polsce wzrasta - potwierdza to pierwsza połowa 2025 roku. Za dynamiczny wzrost eksportu do naszego kraju odpowiada trend poszukiwań autentycznych smaków.

Ostatnie dekady przyniosły wielkie zmiany w kulinarnym krajobrazie naszego kraju. Dziesięć lat temu w Polsce działała tylko jedna restauracja z gwiazdkę Michelin, dziś jest ich 7 i aż 80 rekomendacji. Ponadto polska kuchnia jest obecnie sklasyfikowana na 11 miejscu światowego rankingu przewodnika Taste Atlas.

Ogromna zmiana zaszła także w podejściu do wina. Polscy konsumenci nie poprzestają na popularnych kierunkach regionów winiarskich. Świadomie odkrywają nowe smaki, poszukując autentyczności. Jednym z kierunków, które wybierają jest Gruzja.

- Jako kolebka winiarstwa, Gruzja wnosi do kieliszka znakomitą jakość i historię. Unikalne gruzińskie wino świetnie wpasowuje się w polską kuchnię, oferując wyjątkowe doznania kulinarne. To, jak ważne miejsce zajmuje gruzińskie wino w Polsce, znajduje odzwierciedlenie w eksporcie, który rośnie w dwucyfrowym tempie - komentuje Tamta Kvelaidze, Head of Marketing Department w Narodowej Agencji Wina z Gruzji

Polska zajmuje strategiczne miejsce na mapie eksportu wina z Gruzji. Do lipca bieżącego roku do naszego kraju trafiło ponad 3,6 miliona litrów tego trunku (o 13 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku). Wzrosła także wartość eksportu ( o 12 proc.), osiągając 8,76 miliona dolarów.

Dziś win gruzińskich można spróbować zarówno w restauracjach, jak i kupić w sklepach. W związku z tym regularnie organizowane są wydarzenia, takie jak Georgian Grand Tasting, podczas których można spróbować win oraz poznać stojące za nimi historie i ludzi, którzy je tworzą.